Zwrot towaru bez paragonu

Zwrot towaru bez paragonu

Jakiś czas temu jedna z Czytelniczek zwróciła się do mnie z następującym pytaniem: czy jest możliwy zwrot towaru bez paragonu? W obecnych czasach w natłoku obowiązków nietrudno jest zapodziać jakiś dokument, zwłaszcza tak niewielkich rozmiarów. Często też w ogóle nie zabieramy paragonu po zapłaceniu. Czy w takiej sytuacji możliwy jest zwrot towaru?

Pojęcie konsumenta

Post dotyczy towaru zakupionego przez konsumenta, a nie przedsiębiorcę. Kim jest konsument w świetle przepisów prawa? Zgodnie z art. 22Kodeksu cywilnego (KC) za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. 

Reklamacja i zwrot towaru bez podawania przyczyny

Co do zasady zwrotu towaru można dokonać w dwóch przypadkach – na podstawie reklamacji oraz na podstawie prawa do odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny.

Pierwsza możliwość, czyli zwrot towaru na podstawie reklamacji, mieści się w ramach odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Zakupiony towar może zostać zwrócony, jeżeli jego wada jest istotna.

Zgodnie z art. 560 § 1 KC, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedawca niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, jeżeli rzecz była już wymieniona lub naprawiana przez sprzedawcę albo sprzedawca nie uczynił zadość obowiązkowi wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady.

Przy ocenie cechy istotności wady (…) decydujące znaczenie mają odpowiednie oczekiwania nabywcy rzeczy związane z jej funkcjonowaniem, a nie tylko zobiektywizowany stan techniczny rzeczy w postaci jej niezdatności do zwykłego użytku w ogóle lub w określonym zakresie bądź bezwartościowości w znaczeniu funkcjonalnym. (…) ocena, czy wada rzeczy sprzedanej jest istotna, powinna być dokonywana z punktu widzenia kupującego, a nie – przydatności rzeczy do zwykłego użytku. (…) Tym samym nieprawidłowy wydaje się pogląd, zgodnie z którym wadą istotną jest tylko taka wada, która czyni rzecz bezwartościową lub nieużyteczną dla kupującego (wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z dnia 24 maja 2016 r., sygn. akt: I ACa 899/15).

Druga możliwość, czyli zwrot towaru bez wskazania przyczyny (bez istnienia wady i wykazywania jej istotności), jest dostępna w ciągu 14 dni od odebrania produktu. Niemniej, dotyczy tylko sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, a więc będą to głównie zakupy internetowe. Nie można więc z niej skorzystać w przypadku zakupu w sklepie stacjonarnym.

Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych w art. 33, art. 34 ust. 2 i art. 35.

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym

Zwrotu towaru bez wskazania przyczyny w ciągu 14 dni od dnia zakupu w przypadku zakupów internetowych nie można mylić ze zwrotem w przypadku zakupów stacjonarnych.

Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym nie jest uregulowany w ustawie o prawach konsumenta.

W powyższym przypadku kupujący może w każdym czasie skorzystać z odstąpienia od umowy z tytułu rękojmi, ale (jak już wyżej wskazano) tylko wtedy, gdy rzecz ma wady i są to wady istotne. Zwrot towaru bez podawania przyczyny w przypadku sklepu stacjonarnego co do zasady nie jest możliwy.

Niemniej, można z niego skorzystać wtedy, gdy sklep przewidzi taką okoliczność w swoim regulaminie. Skoro jest to kwestia regulowana wewnętrznie, sklep może ustalić własne zasady zwrotu. Między innymi może zastrzec, że zwrot towaru możliwy jest wyłącznie po okazaniu dowodu zakupu.

Co jest dowodem zakupu?

Paragon nie jest jedynym dowodem zakupu. Dokumentem potwierdzającym sprzedaż może być także wyciąg z terminala płatniczego, potwierdzenie transakcji z rachunku bankowego czy dokument gwarancji podbity przez sprzedawcę.

Jeżeli sklep stacjonarny odmówi przyjęcia zwrotu towaru (w przypadku zwrotu bez podawania przyczyny, a nie na podstawie rękojmi za wady rzeczy) wobec nieposiadania paragonu, można powołać się na inny dowód zakupu, jak np. wydruk z rachunku bankowego. Warunkiem jest zastrzeżenie przez sklep w regulaminie, że możliwy jest zwrot w określonym terminie na podstawie dowodu zakupu.

 

Autor:

Zuzanna Lewandowska – adwokat oraz autorka bloga PrawnikLewandowska.pl o prawie i zawodzie prawnika. Specjalizuje się głównie w prawie rodzinnym, cywilnym i gospodarczym, ale doświadczenie zawodowe zdobywała także w innych dziedzinach prawa. Przez wiele lat współpracowała z renomowanymi kancelariami prawnymi w Warszawie, a obecnie prowadzi indywidualną praktykę adwokacką. Wspiera klientów indywidualnych oraz przedsiębiorców w całej Polsce, w tym również online. Na Instagramie prowadzi konto @prawniklewandowska, na którym dzieli się treściami o prawie, zawodzie adwokata, edukacji, rozwoju i macierzyństwie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w swojej sprawie albo masz pytania, skontaktuj się ze mną pod numerem telefonu: +48 510 668 414 lub adresem e-mail: kontakt@kancelarialewandowska.com

0 0 głosów
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne
Pokaż wszystkie komentarze
0
Pozostaw proszę komentarz, jestem ciekawa Twojej opinii!x