Praca w kancelarii prawnej, czyli prawnik prawdę ci powie

Wielu studentów prawa i aplikantów adwokackich lub radcowskich zadaje sobie pytanie, czy warto rozpocząć pracę w kancelarii prawnej. Bądź co bądź, zawód prawnika oferuje wiele możliwości rozwoju zawodowego. Można bowiem szukać swojego miejsca w sądach, urzędach i różnego rodzaju instytucjach. Niektórzy aplikanci próbują swoich sił bezpośrednio w działach prawnych poszczególnych spółek, a jeszcze inni w trakcie szkolenia aplikanckiego w ogóle nie pracują w swoim zawodzie. Jak wygląda praca w kancelarii prawnej i czego się po niej spodziewać?

Przygotowanie do egzaminów

Młody prawnik, który właśnie kończy studia, w pierwszej kolejności ma w perspektywie obronę pracy magisterskiej i pozytywny wynik z egzaminu wstępnego na wybraną przez siebie aplikację. O tyle, o ile to pierwsze raczej nie sprawia problemów, tak przygotowanie się do egzaminu wstępnego może stanowić nie lada wyzwanie. Materiału jest dużo, a przepisy niektórych ustaw mogły już ulec zmianie. W dodatku spora część ustaw nie znajduje się w programie nauczania studiów lub ich zakres różni się w zależności od poszczególnych uczelni.

Praca w kancelarii prawnej oferuje szeroki wachlarz gałęzi prawa, z którymi młody prawnik ma styczność wykonując swoje obowiązki. Wszystko oczywiście zależy od samej kancelarii, ale w tych mniejszych i średnich, w których brak jest podziału na poszczególne wyspecjalizowane działy prawne, można praktykować tak naprawdę we wszystkich gałęziach prawa. Bez wątpienia jest to bardzo przydatne pod kątem przyszłej nauki do egzaminu wstępnego.

Po rozpoczęciu aplikacji młody prawnik ma już w perspektywie egzaminy w toku szkolenia aplikanckiego oraz egzamin zawodowy. Mają one charakter praktyczny i dotyczą przygotowywania pism procesowych, takich jak między innymi apelacja karna i cywilna, skarga w postępowaniu administracyjnym lub opinia prawna. Nauka do takich egzaminów różni się diametralnie od tej na studiach. Aby prawidłowo redagować pisma procesowe nie wystarczy bowiem sama znajomość przepisów prawa, co można zobaczyć już na samym początku praktyki w zawodzie.

Jak wygląda codzienność w kancelarii prawnej?

Wszystko zależy od tego, jaka to jest kancelaria i czym się zajmuje. W większych kancelariach prawnicy są zazwyczaj podzieleni na działy zajmujące się np. postępowaniem sądowym, nieruchomościami lub spółkami. W zależności od tego, do którego działu zostało się przydzielonym, zajmuje się w większej mierze zagadnieniami z tej dziedziny. Najszerszy zakres obowiązków mają oczywiście prawnicy zajmujący się postępowaniami sądowymi, bowiem dział ten łączy w sobie postępowanie cywilne, karne i administracyjne.

W mniejszych i średnich kancelariach prawnych, w których brak jest wyspecjalizowanych działów, prawnicy zajmują się szeroko rozumianą obsługą klientów. Nie ma przy tym znaczenia z jakim zagadnieniem przyjdzie klient. Jeżeli jest on przypisany do konkretnej osoby lub gdy akurat ta osoba nie ma pilniejszych obowiązków, musi zająć się obsługą prawną. Wbrew pozorom jest to dobra praktyka dla przyszłych adwokatów i radców prawnych. W moim przypadku praca w różnych gałęziach prawa, mimo mojego ukierunkowania na prawo cywilne i gospodarcze, nie tylko zwiększyła moją pewność siebie w wykonywaniu zawodu, ale również dała mi poczucie rozwoju osobistego. Uważam, że nawet jeżeli staram się specjalizować w jednej gałęzi prawa, to nic nie stoi na przeszkodzie, abym przy okazji umiała też przykładowo wypełniać wnioski do KRS lub znała się na prawie pracy.

Organizacja

Rozpoczynając pracę w kancelarii prawnej w pierwszej kolejności trzeba zetknąć się z podstawowymi kwestiami organizacyjnymi, takimi jak obieg korespondencji, ewidencjonowanie czasu czynności wykonywanych dla poszczególnych klientów, redagowanie pism procesowych i wiadomości e-mail, prowadzenie dokumentacji. Z tego względu, pierwszych kilka dni nie zawsze wygląda tak, jakby młody prawnik to sobie wyobrażał. Co najważniejsze, jest to okres jedynie przejściowy, który trzeba przeznaczyć na wdrożenie się w funkcjonowanie kancelarii, w której przyszło pracować.

Terminy

Wielu młodych prawników już pewnie wie, bądź wkrótce się dowie, że najważniejsze w prawniczym zawodzie są terminy. Można je podzielić na terminy ustalone z klientem, terminy wewnętrzne oraz terminy sądowe i urzędowe. W sytuacji, gdy umawiamy się z klientem, że pismo procesowe zostanie przygotowane w określonym czasie, to niewielkie niedotrzymanie terminu nie powinno wywołać niczyjego oburzenia, o ile oczywiście z wyprzedzeniem o tym poinformujemy. Niemniej, nie powinno się zbyt często nadwyrężać cierpliwości klienta, a raczej starać się wykonywać czynności w zadeklarowanym czasie.

Terminy wewnętrzne to te ustalone między pracownikami w kancelarii, przykładowo z liderem zespołu lub innym przełożonym. O ile nie zależą one od innych okoliczności, zawsze można je przesunąć, jeżeli pojawi się sprawa pilniejsza i niecierpiąca zwłoki, a to zdarza się bardzo często.

Najważniejsze dla każdego prawnika są terminy sądowe i urzędowe. Podobnie jak wszystkie pozostałe najlepiej jest zapisywać je w kalendarzu na służbowym komputerze. Ja korzystam z kalendarza w programie Microsoft Outlook. Jeżeli termin jest sądowy lub urzędowy, to oznaczam go wykrzyknikiem. Pozostałe terminy również wprowadzam do kalendarza, ale już bez dodatkowego oznaczenia. Ponadto, prowadzę kalendarz w wersji papierowej. W obydwu zapisane mam nie tylko terminy dotyczące przygotowania konkretnych pism lub wykonania czynności, ale również umówione konferencje telefoniczne z klientami, spotkania w siedzibie lub poza siedzibą kancelarii, niezbędne telefony do wykonania oraz oczywiście rozprawy sądowe.

Staranność

W zawodzie prawnika niezwykle istotna jest staranność. Nie tylko z tego powodu, że w pewnym momencie brak staranności może wpędzić nas w kłopoty, ale również dlatego, że jest to lepiej widziane zarówno ze strony sądu w postępowaniu , jak i ze strony klienta. Kto lubi czytać chaotyczne pisma? No właśnie – nikt. Z tego względu zawsze przed wysłaniem jakiegokolwiek pisma lub informacji prawnej do klienta warto jeszcze raz przeczytać to, co wysłaliśmy. Pozwala to wychwycić błędy i wprowadzić ewentualne poprawki oraz upewnić się, że wszystko zostało przygotowane tak jak trzeba.

Programy do obsługi kancelarii

Zazwyczaj większość kancelarii posługuje się programem służącym do ewidencji czasu pracy. Programów jest wiele, ale opierają się na tej samej regule, a mianowicie należy tam wpisywać czynności wykonywane na rzecz poszczególnych klientów w ciągu dnia ze wskazaniem czasu, który został na to przeznaczony. Pierwszym krokiem jest nauczenie się obsługi takiego programu, a drugim – prawidłowego sporządzania opisów czynności. Nie można zapominać, że wykaz wpisanych przez nas do programu czynności dostanie najpewniej klient wraz z fakturą VAT. Należy więc zadbać o to, aby opisy były przejrzyste, poprawne stylistycznie i składniowo oraz oddawały w całości wykonaną przez nas pracę. Jak nie robić sobie zaległości? Metoda jest jedna – uzupełniać system na bieżąco każdego dnia. Uzupełnienie wykonanych czynności przykładowo z całego miesiąca może spędzić sen z powiek niejednemu prawnikowi.

Systemy informacji prawnej

W każdej kancelarii prawnej korzysta się z systemów informacji prawnej – LEX lub Legalis. Jeżeli student prawa jeszcze nie miał okazji z nich korzystać, to pierwsze co powinien zrobić po rozpoczęciu praktyki w kancelarii, to zapoznać się z ich sposobem działania. Studencie pamiętaj – nigdy przenigdy nie korzystaj z przepisów prawnych udostępnionych na stronach internetowych innych niż systemy informacji prawnej! Przepisy te mogą być bowiem nieaktualne. Systemy informacji prawnej uaktualniają zmiany na bieżąco. Ponadto, oferują również dostęp do ogromnej bazy orzecznictwa i komentarzy, z których korzysta się na co dzień przygotowując pisma procesowe lub informacje prawne. Warto z nich korzystać!

Zakres obowiązków

Młody prawnik, który rozpoczyna pracę w kancelarii prawnej na studiach lub tuż po ich zakończeniu nie powinien dziwić się, że na początku dostanie do wykonania najprostsze czynności, takie jak sprawy administracyjne związane z pocztą przychodzącą i wychodzącą (o ile w kancelarii nie ma odrębnej recepcji zajmującej się tymi sprawami), wykonywanie telefonów do sądów i urzędów z zapytaniem o stan sprawy, składanie dokumentów w sądach i różnego rodzaju instytucjach, czy przygotowywanie researchów prawnych. Jest to jedynie okres przejściowy – wdrożeniowy. Przełożony musi przecież zobaczyć jaką wiedzę i umiejętności posiada nowy pracownik, aby z czasem przekazywać mu coraz trudniejsze czynności do wykonania.

I tak z czasem młodszemu prawnikowi stopniowo powierzane są zadania takie jak przygotowywanie pism procesowych lub informacji prawnej, uczestnictwo w spotkaniach z klientami lub rozprawie w charakterze publiczności lub bezpośredni kontakt z klientem i rozwiązanie przedstawionego problemu prawnego.

Jeżeli mam być szczera, to trudno jest mi określić jak wygląda przeciętny dzień w zawodzie prawnika w kancelarii prawnej, gdyż każdy dzień jest inny. Oczywiście, wszystko kręci się wokół przygotowywania pism procesowych, opinii lub informacji prawnych, rozmów z klientami, odpisywania na wiadomości e-mail, spotkań i rozpraw. Mimo to nie sposób, aby każdy dzień był taki sam. Czasem marzy się o tym, aby trafił się jeden spokojny dzień spędzony w biurze nad pisaniem pozwu lub apelacji. Niestety, życie nie jest tak łaskawe i dni są najczęściej bardzo wymagające, zwłaszcza pod kątem organizacyjnym, ale czy nie właśnie to daje satysfakcję i czyni ten zawód ciekawym?

Na co zwracać uwagę szukając pracy w kancelarii prawnej

Komfort pracy w kancelarii prawnej zależy od miejsca, w którym się pracuje. Dla mnie zawsze bardzo ważne było to, aby nie zamykać się w jednej gałęzi prawa, choć przyznaję, że są takie dziedziny, do których nigdy nie będę pałała sympatią. Warto więc dowiedzieć się czym zajmuje się dana kancelaria, zanim wyśle się swoje CV.

Bardzo istotne jest też to, aby móc mieć przypisanych konkretnych klientów, a nie pracować z tzw. doskoku. Dzięki temu ma się możliwość nauki obsługi prawnej od początku do końca oraz nabycia umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów. W przypadku, gdy w niektórych kancelariach prawnych młodzi prawnicy i aplikanci nie mają możliwości zajmowania się sprawami w całości, a jedynie przekazywane są im konkretne czynności do wykonania, nie mają w mojej ocenie w pełni możliwości nauki.

Ważna jest także możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem lub nawet samej obserwacji kontaktu z nim poprzez uczestnictwo w spotkaniach w siedzibie kancelarii lub poza nią, korespondowanie z klientem oraz rozmowy telefoniczne. W konsekwencji, młody prawnik rozwija się i nabywa nowe, acz niezbędne w tym zawodzie, umiejętności, które zadecydują o tym, jakim prawnikiem stanie się w przyszłości.

 

Autor:

Zuzanna Lewandowska – adwokat oraz autorka bloga PrawnikLewandowska.pl o prawie i zawodzie prawnika. Specjalizuje się głównie w prawie rodzinnym, cywilnym i gospodarczym, ale doświadczenie zawodowe zdobywała także w innych dziedzinach prawa. Przez wiele lat współpracowała z renomowanymi kancelariami prawnymi w Warszawie, a obecnie prowadzi indywidualną praktykę adwokacką. Wspiera klientów indywidualnych oraz przedsiębiorców w całej Polsce, w tym również online. Na Instagramie prowadzi konto @prawniklewandowska, na którym dzieli się treściami o prawie, zawodzie adwokata, edukacji, rozwoju i macierzyństwie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w swojej sprawie albo masz pytania, skontaktuj się ze mną pod numerem telefonu: +48 510 668 414 lub adresem e-mail: kontakt@kancelarialewandowska.com

0 0 głosów
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
6 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne
Pokaż wszystkie komentarze
Klara
Klara
3 lat temu

Dziękuję za ten wpis. Jestem obecnie na drugim roku aplikacji, niedługo będzie rok, jak pracuje w jednej z mniejszych i lepszych kancelarii, ale mimo tego nie mogę pochwalić się żadną wiedzą praktyczą. Od początku zajmuje się tylko sprawami administracyjo-biurowymi, codziennie odbieram po kilkanaście telefonów od klientów, umawiam, ale częściej odwołuje i przekładam spotkania, wysyłam maile, zajmuje się przyjmowaniem i wysyłaniem korespondencji, parzeniem kawy, drukowaniem i skanowaniem pism… Chyba ten okres przejściowy zarezerwowany na to powinien już minąć. Klienci uważają mnie za sekretarkę… Czuję, że przez to spada moje zaangażowanie w zajęcia na aplikacji, bo mimo pracy w jednej z najlepszych… Czytaj więcej »

Klara
Klara
3 lat temu

Dziękuję bardzo za odpowiedź! To prawda, rzucanie na głęboką wodę jest stresujące, ale w tym zawodzie jest jednak bardzo potrzebne. Ja do tej pory boję się występować w sądzie, chociaż chciałabym spróbować też w tym swoich sił. Ten artykuł bardzo mnie zainspirował. Zyskała Pani kolejną fankę do swojej ,,kolekcji” 🙂 Pozdrawiam!

Klara
Klara
3 lat temu

Na pewno zapamiętam Pani słowa o stresie przed rozprawą, bo niosą za sobą ogromne wsparcie. Dziękuję! Nawet krótka rozmowa z Panią zdziałała więcej niż ten rok w kancelarii, bo dodała mi wiele motywacji do poszukiwania odpowiedniego miejsca.
Chyba w końcu nadszedł czas żeby podjąć odważną i przyszłościową decyzję, bo boje się, że jak nie zrobię tego teraz, to później może być już za późno i mimo aplikacji będę mogła pochwalić się wyłącznie wiedzą z zakresu obsługi sekretariatu 🙂 Jak dobrze, że trafiłam na Pani bloga. Będę tu zaglądać regularnie. I polecam to każdemu ze względu jego na pełen profesjonalizm 🙂

6
0
Pozostaw proszę komentarz, jestem ciekawa Twojej opinii!x