Efektywna praca zdalna w dobie pandemii

Na początku snuło się wielkie plany związane z pracą zdalną z powodu epidemii koronawirusa. Praca miała być bardziej znośna, wreszcie będzie można się wyspać, bo nie będzie trzeba dojeżdżać do biura, a wykonywanie czynności służbowych w zaciszu domowym wydawało się bardziej komfortowe. Wyobrażenia te weryfikują się coraz bardziej z każdym kolejnym tygodniem spędzonym w domu, zwłaszcza biorąc pod uwagę obecną ogólnokrajową kwarantannę. Jak radzić sobie z monotonią i sprawić, by praca zdalna była bardziej efektywna?

Przygotuj miejsce pracy

Wydawać by się mogło banalne, ale zaplanowanie miejsca w domu, w którym przyjdzie pracować, a następnie odpowiednie jego przygotowanie, jest niezwykle ważne i przekłada się następnie na jakość pracy. Niestety nie każdy ma możliwość zorganizowania sobie drugiego biura w miejscu, w którym mieszka. Często nie mamy nawet do tego odpowiedniego pomieszczenia. Trzeba więc skorzystać z dostępnych możliwości i maksymalnie wykorzystać to, co mamy.

Zacznij od przygotowania stanowiska pracy. Postaraj się unikać organizowania go na łóżku lub kanapie. Pomijając szkodliwość pracy w takiej pozycji dla kręgosłupa, w łóżku znajdzie się tam zdecydowanie zbyt wiele rzeczy odwracających uwagę. W dodatku, służbowe zadania do wykonania w ciągu dnia mogą wydawać się bardziej nużące i irytujące. Najlepszym wyborem będzie biurko lub stół obiadowy z wygodnym krzesłem.

Jeżeli brakuje w domu krzesła typowo biurowego, a do dyspozycji jest wyłącznie zwykłe, podłóż pod plecy poduszkę, co pomoże chociaż trochę odciążyć kręgosłup.

Zadbaj o odpowiednie oświetlenie, podobnie jak to robisz w biurze.

Wyeliminuj rozpraszacze

Sprzęty elektroniczne to jest to, co najbardziej rozprasza, kiedy przychodzi pracować w domu. W tle grający telewizor, wciąż informujący o nowych zakażeniach w kraju i na świecie, postępowaniu polskiego rządu i kryzysie wśród przedsiębiorców, a obok wibrujący telefon, który raz za razem zaciekle informuje nas o nowych wiadomościach na Facebook’u lub komentarzach na Instagramie.

Wyłącz telewizor lub wycisz dźwięk, a telefonu nie trzymaj w zasięgu ręki.

Jeżeli bardzo potrzebujesz mieć telefon przy sobie, to wycisz dźwięk i wibracje i odwróć go ekranem do dołu. Sprawdzaj go w trakcie przerw w pracy, które sobie zaplanujesz.

Zadbaj o ubiór

Ubiór ma ogromne znaczenie dla psychiki każdego człowieka pracującego zdalnie. Im częściej home office będzie odbywał się w typowym stroju domowym, tym częściej zacznie pojawiać się niechęć, znużenie, a w konsekwencji nawet poirytowanie. Przełoży się to na efektywność pracy.

Nie chodzi o to, aby pracować z domu w garniturze lub garsonce (chyba, że zaplanowane są wideo konferencje i taki dress code jest wymagany).

Postaraj się rozróżnić strój przeznaczony do odpoczynku i strój przeznaczony do pracy. Już po kilku dniach zauważysz, że praca jest bardziej wydajna, ponieważ mózg poprzez zmianę ubioru przestawia się na tryb pracy.

Ustal zasady komunikacji z rodziną

Nie będę rozwodziła się na temat ustalania zasad pracy z domu z dziećmi, ponieważ nie mam w tym (jeszcze) żadnego doświadczenia. Rodzice doskonale wiedzą, że każde dziecko jest inne i wymaga innej uwagi, a przede wszystkim ma swój indywidualny charakter i potrzeby, w tym także te związane z wiekiem.

Z tym, niestety, drodzy rodzice, musicie sobie poradzić sami. Nie ma złotego środka na ustalenie odpowiednich granic i zasad pracy z domu tak, aby była ona jak najbardziej komfortowa. Jesli ktoś twierdzi inaczej, kłamie. Pamiętajcie, że to wy znacie swoje dzieci najlepiej, co pomoże z pewnością podjąć decyzję i wypracować odpowiednią strategię. Jeżeli chodzi o dorosłych domowników, sprawa przedstawia się już zupełnie inaczej. Najlepiej jest ustalić konkretne zasady tak, aby praca dla każdego była komfortowa.

Odpowiedz sobie na pytanie jakich warunków potrzebujesz i oczekujesz, aby praca zdalna była jak najbardziej komfortowa, a co za tym idzie także efektywna.

Spisz na kartce podstawowe zasady, jak np. godziny pracy, przewidywane wideokonferencje, planowana godzina obiadowa, a następnie porozmawiaj o nich z dorosłymi domownikami.

Wprowadź rytuały

Jeżeli do tej pory tworzenie planu dnia było czymś obcym, z pewnością warto się z nim zaprzyjaźnić w trakcie kwarantanny. Spisanie na kartce lub w wersji elektronicznej listy czynności do wykonania ułatwi skupienie się na nich, a produktywność wzrośnie. Umysł przełączy się na tryb zadaniowy, dzięki czemu myśli przestaną błądzić. Dotyczy to nie tylko czynności służbowych do wykonania, ale także czynności prywatnych. Ustalenie konkretnego harmonogramu dnia roboczego w domu pomaga w organizacji i skupieniu. Realizacja rytuałów przestawia nasz umysł w tryb pracy.

Nie ma konieczności planowania każdej czynności na konkretną godzinę. Nie ma co się oszukiwać, w domu taka schematyczność jest zazwyczaj nierealna. Wystarczy zapisać na kartce lub w wersji elektronicznej listę rzeczy do wykonania w danym dniu. 

Podobnie jak w biurze, również w domu wygodniej jest rozpoczynać realizację zadań od tych największych i stopniowo je wykreślać z listy. Dzięki temu pod koniec dnia, gdy już jest się zmęczonym, pozostałe czynności do wykonania będą mniej wymagające.

Nie zapomnij o przerwach!

Tak jak w pracy biurowej, tak w pracy zdalnej niezwykle istotne jest planowanie i odbywanie przerw. W trakcie home office można sobie pozwolić na częstsze przerwy, które pozwolą oderwać się od monotonii siedzenia przed komputerem.

Raz na godzinę zrób 5 minutową przerwę, w trakcie której zaparzysz sobie kawę lub herbatę, przegryziesz coś, przejdziesz się po mieszkaniu, porozciągasz się, włączysz na chwilę telewizor lub sprawdzisz telefon.

Nie wymagaj od siebie zbyt wiele

Nie oczekuj od siebie dokładnie takiej samej produktywności jak w biurze. Home office rządzi się swoimi prawami. Przede wszystkim jest to zupełnie inny rodzaj pracy niż praca biurowa. Trzeba być przygotowanym na to, że praca w domu różni się od tej wykonywanej na co dzień.

Niemniej, nie mamy w obecnej sytuacji na to większego wpływu. Z tego względu najlepszym wyjściem jest pogodzić się z takim stanem rzeczy i postarać się tak zorganizować swoje domowe zacisze, aby współpracowało z nami, a nie działało przeciwko nam.

 

Autor:

Zuzanna Lewandowska – adwokat oraz autorka bloga PrawnikLewandowska.pl o prawie i zawodzie prawnika. Specjalizuje się głównie w prawie rodzinnym, cywilnym i gospodarczym, ale doświadczenie zawodowe zdobywała także w innych dziedzinach prawa. Przez wiele lat współpracowała z renomowanymi kancelariami prawnymi w Warszawie, a obecnie prowadzi indywidualną praktykę adwokacką. Wspiera klientów indywidualnych oraz przedsiębiorców w całej Polsce, w tym również online. Na Instagramie prowadzi konto @prawniklewandowska, na którym dzieli się treściami o prawie, zawodzie adwokata, edukacji, rozwoju i macierzyństwie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy prawnej w swojej sprawie albo masz pytania, skontaktuj się ze mną pod numerem telefonu: +48 510 668 414 lub adresem e-mail: kontakt@kancelarialewandowska.com

0 0 głosów
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Informacje zwrotne
Pokaż wszystkie komentarze
0
Pozostaw proszę komentarz, jestem ciekawa Twojej opinii!x